Ga naar inhoud

Tips

Hoe schrijft u een pakkende call-to-action? Hoe optimaliseert u uw webteksten voor zoekmachines? Welke afbeeldingen mag u gebruiken in uw online communicatie? Op deze pagina vindt u een waaier aan online marketingtips.


Scoor met inhaakmomenten

Elk jaar biedt de kalender vele marketingopportuniteiten. Op welke events of evenementen kunt u inhaken met uw commerciële boodschap? We lijsten alvast de belangrijkste datums voor u op.

14 februari – Valentijn

Promoties of acties in het teken van de liefde – ideaal voor de wellness-sector.

1 maart – Batibouw

Het belangrijkste evenement voor de architectuur- en bouwsector.

19 april - Secretaressedag

Voor iedereen die op zoek is naar een origineler cadeau dan een boeket bloemen kan u met een gerichte actie uw aanbod in de spotlight zetten.

19 mei – Finale Champions League

De finale van de Champions League, de hoogmis van het Europese voetbal, is het ideale moment om uit te pakken met sportieve acties of promoties.

8 juni – EK voetbal

Het EK voetbal zal ongetwijfeld veel (media)aandacht krijgen.

27 juli – Olympische Spelen Londen

Nog een ideale marketingopportuniteit voor zomerse, sportieve acties.

22 september – Dag van de Klant

Zet uw klanten in de bloemetjes met een mooie actie.

7 oktober – Open Bedrijvendag

De Open Bedrijvendag trekt elk jaar meer en meer volk. Maak gebruik van de Open Bedrijvendag om uw bedrijf in de spotlight te zetten.

Top

Schrijven voor smartphones

E-mailings worden steeds vaker gelezen op smartphones en tablets. Hoe maakt u uw bericht 'smartphonefriendly'? Enkele tips.

Gebruik geen te grote afbeeldingen

Een smartphonescherm is kleiner dan een desktopscherm en sommige smartphones hebben moeite met het laden en weergeven van te grote afbeeldingen. Afbeeldingen kunnen uw bericht zeker opleuken, maar houd het subtiel.

Buttons en tekstlinks

Voor smartphones wordt aangeraden om naast tekstlinks ook buttons te voorzien voor uw belangrijkste call-to-actions. Op een klein scherm is een button veel makkelijker aanklikbaar.

Gebruik geen te kleine tekst

Hoewel het gebruik van te grote tekst wordt afgeraden, kan het geen kwaad om minuscule lettergroottes te vermijden in uw bericht. Gebruik de 'preview'-functie in het multiplatform om de grootte van uw tekst te inspecteren.

Kort, krachtig en overzichtelijk

Lange paragrafen tekst met lange zinnen kunnen in print. Op het beeldscherm wordt er al vaker gescand dan gelezen. Bij smartphones is het aan te raden de tekst nog eens extra kort, scanbaar en overzichtelijk te houden.

Top

De banaantheorie

Grote opvallende buttons met duidelijke call-to-actions zetten de websitebezoeker aan om meteen te klikken. Online marketinggoeroe Seth Godin noemt de buttons bananen. En zoals aapjes zich meteen tot gele bananen aangetrokken voelen, zo verleidt u ook uw prospects met een in het oog springende button.

Wat te doen?

De tekst in de button moet kort, krachtig en vooral duidelijk zijn. De prospect moet meteen ontdekken wat er gaat gebeuren of wat u van hem of haar verwacht. 'Probeer nu', 'schrijf nu in', 'ontdek de voordelen', het zijn stuk voor stuk korte, duidelijke call-to-actions.

Welke vorm?

Meestal wordt geopteerd voor een rechthoek met afgeronde hoeken in een opvallende kleur. Om het geheel visueel aantrekkelijker te maken, wordt vaak een kleurverloop toegevoegd. Enkele goede voorbeelden treffen we aan bij Twitter, Pinterest en Flickr. Bij Twitter vinden we een gele banaan met de call-to-action 'Registreren voor Twitter'. Op de homepage van Pinterest staat dan weer een rode banaan met de call-to-action 'Request an Invite'. Flickr gaat voor roze tekst in een grijze banaan met de call-to-action 'Sign up now'.

Top

De 3-5-7-regel

De 'attention span' van online prospects wordt steeds kleiner. Hoe valt u op tussen de veelheid aan online communicatie?

3 seconden: aandacht trekken

De aandacht trekt u met de titel van uw boodschap. Een relevante titel die de doelgroep interesseert of een teasende titel die de nieuwsgierigheid prikkelt zijn doorgaans de beste keuzes.

5 seconden: bevestigen

Uw volledige boodschap wordt gemiddeld gedurende 5 seconden 'gescand'. De boodschap moet de titel bevestigen. Had uw prospect een andere boodschap verwacht, dan haakt hij of zij af. Gouden tip: houd uw bericht mooi overzichtelijk met tussentitels, woorden in het vet en duidelijke call-to-actions.

7 seconden: overtuigen

Maakt uw prospect de klik, dan heeft u 7 seconden om finaal te overtuigen. Kopen of niet kopen, conversie of geen conversie. Zorg voor duidelijkheid en zet de troeven van uw aanbod overzichtelijk in de verf.

Top

'Meer info' of 'bestel nu'?

Het lijkt vreemd, maar vaak kan een minder actieve 'Meer info'-call-to-action voor meer conversie zorgen dan een actieve 'Bestel nu'. Vergelijk het met een agressieve verkoper die u bij het binnenwandelen van een winkel meteen overvalt met 'hard selling'-argumenten.

Duidelijkheid

Elke consument wilt weten waar hij aan toe is. Zonder voldoende info zal de prospect niet meteen geneigd zijn een 'hard-selling' 'Bestel nu'-call-to-action aan te klikken.

Inleving

Bekijk uw communicatie zoals uw prospect uw communicatie ervaart. Sluit zo alle mogelijke struikelblokken uit.

Testen

E-mailmarketing betekent testen, testen en nog eens testen. Probeer verschillende call-to-actions op verschillende plaatsen te gebruiken en leer uit de resultaten.

De juiste landingspagina

De landingspagina moet de deal beklinken. Wanneer uw prospect uw link reeds bezocht heeft, is hij of zij al min of meer overtuigd. Een weldoordachte landingspagina betekent een succesvolle conversie.

Top

3 ijzersterke content-types

Uw prospects ontvangen dagelijks honderden reclameboodschappen. Met welke inhoud springt u in het oog? Ontdek dé 3 ijzersterke content-types voor e-mailings.

Interessante inhoud

Probeer de promotionele waarde van uw communicatie niet altijd voorop te stellen. Vaak krijgt u meer respons op ronduit interessante inhoud. Bent u een aannemer, communiceer dan voor welke verbouwingen uw prospect een beroep kan doen op premies. Door de consument interessante informatie te verschaffen, bouwt u aan een vertrouwensrelatie. Niets weerhoudt u ervan een promotionele boodschap aan de interessante inhoud te koppelen.

Nieuws

Lanceert u een nieuwe dienst of een nieuw product, organiseert u een evenement, neemt u een bedrijf over of heeft u nieuwe werknemers? Dan heeft u sterke nieuwswaardige content. U kan hier steeds een promotie aan verbinden om uw sales te boosten.

Cross selling

Cross selling betekent het aanbieden of suggereren van verwante artikelen bij uw eigenlijke promotie. Vele webshops maken al lang gebruik van het principe. Ziet u een aanbieding voor een mp3-speler, dan zal er snel een promo voor een hoofdtelefoon of docking station opduiken. Koopt u een boek of een cd, suggereert de webshop vaak welke andere boeken of cd's personen die uw boek of cd kochten ook hebben aangekocht. Probeer aan uw bestaande promotie dus steeds een aanverwant product of aanverwante dienst te koppelen.

Top

Dé 3 C's voor ijzersterke scorende communicatie

Online is content king. Met ijzersterke content scoort u, wat uw product of dienst ook is. Maar welke content scoort? Waaraan moet uw communicatie voldoen om uw doelgroep te boeien? Binnen e-marketing spreekt men van de 3 C's voor succes: clear – concise – compelling.

Clear – duidelijk

Om de aandacht van uw doelgroep te trekken en vast te houden, moet uw boodschap in de eerste plaats duidelijk zijn. Ontdoe uw communicatie van aspecten die verwarring kunnen veroorzaken.

Concise – beknopt

Wie een boek wilt lezen, leest een boek. Online scannen surfers. Ze gaan snel door uw bericht, lezen eerst de opvallendste delen (titel en tussentitels) en beslissen dan pas of ze de paragrafen lezen. Te veel tekst schrikt sowieso af. Probeer uw boodschap dus zo beknopt mogelijk over te brengen.

Compelling – overtuigend

Overtuigen is de boodschap. U kunt spelen met harde cijfers en statistieken om uw doelgroep te overtuigen, of de kaart van de emotie kiezen. Breng dus duidelijk over waarom uw product het beste product is (10 jaar garantie, al 15 jaar dé referentie, 16 megapixels) of vertel een emotioneel en boeiend verhaal waaruit blijkt dat de lezer niet zonder uw product of dienst kan.

Top

Sharing is caring

Consumenten delen erop los op social media. Onder elk bericht dat u op digiForum plaatst, staat er een 'share'-box waarmee lezers het bericht makkelijk kunnen delen met hun sociale netwerk via Facebook, Twitter, LinkedIn, Delicious of Hyves. Hoe maakt u uw bericht 'deelbaar'?

Een niet te missen promo

Het aanbieden van niet te missen promo's is ongetwijfeld de makkelijkste manier om uw bericht verspreid te krijgen. Tip: ga op zoek naar welke promo's of aanbiedingen in uw sector vaak gedeeld worden op Facebook of Twitter. Een beetje research leert u alvast veel over het deelgedrag van uw doelgroep.

Unieke content

Surfers delen voornamelijk links die een uniek karakter hebben. Iets wat ze nog nooit hebben gezien of gelezen, zullen ze al sneller verspreiden. Kan u uw unieke content in een creatief, opvallend, leuk jasje steken, dan maakt u veel kans op een virale verspreiding.

Beloon het deelgedrag

Een incentive werkt altijd. Beloon het delen van uw content dus door er een wedstrijd aan te koppelen. Bijvoorbeeld: al wie uw bericht deelt op Twitter met een bepaalde hashtag (#wedstrijduwbedrijf) maakt kans op een mooie prijs.

Top

Welke stijl voor welke inhoud?

Gebiedend, verklarend to-the-point, spoedeisend of vragend, ontdek welke schrijfstijl u op het lijf is geschreven.

Gebiedend

Met een gebiedende schrijfstijl neemt u uw doelgroep bij de hand. U communiceert helder wat er verwacht wordt en wat de lezer moet doen. Het gevaar is dat u wel eens opdringerig kunt overkomen. Om dit te vermijden is het belangrijk meteen te communiceren waarom de actie vereist wordt. Voorbeeld: 'Schrijf u in en ontvang onze gratis whitepaper'.

Verklarend to-the-point

Vertel de doelgroep krachtig en to-the-point waar uw bericht om draait. Wilt u de doelgroep duidelijk maken waarom het gebruik van winterbanden noodzakelijk is, communiceer dan helder: 'Waarom het gebruik van winterbanden noodzakelijk is'. Hier kan u een promotie aan verbinden, zolang u de belofte waarmaakt en ook in de eerste plaats daadwerkelijk informeert waarom winterbanden noodzakelijk zijn.

Spoedeisend

Een spoedeisende stijl kan zeer effectief zijn, als u de stijl niet overdadig gebruikt. 'Laatste stuks, geniet nog snel van 50% korting' of 'Laatste kans superpromotie' maken de doelgroep duidelijk dat zijn actie snel vereist is. Wanneer u dit soort communicatie dagelijks of wekelijks voert, verliest u het spoedeisende effect.

Vragend

Wie een vraag leest, is steeds geneigd de vraag te beantwoorden. Prikkel uw doelgroep met het stellen van vragen die de doelgroep aanbelangen. Wanneer u via vragen de input van uw doelgroep waardeert, bouwt u daarnaast aan de klantrelatie.

Top

De 3 succesrecepten

In de e-marketingsector wordt vaak gesproken over dé 3 succesrecepten qua topics. Koppel de inhoud van uw bericht aan de actualiteit, communiceer informatie die uw doelgroep niet mag missen of pak uit met promotionele inhoud.

Nieuwswaarde

Nieuwswaarde prikkelt de nieuwsgierigheid van uw doelgroep. In onze hedendaagse snel evoluerende samenleving wil iedereen up-to-date blijven. Zorg ervoor dat uw doelgroep dankzij uw bericht de vinger aan de pols houdt van het meest actuele reilen en zeilen in uw sector.

Informatie

Wat u niet weet, wilt u weten. Probeer uw doelgroep te boeien met onmisbare informatie. Alles wat u moet weten in verband met kredietverlening, alternatieve verloning voor uw personeel, zo maakt u uw auto klaar voor de winter, stuk voor stuk topics die in mindere mate op de actualiteit inspelen maar de doelgroep des te meer boeien vanwege hun informatieve karakter.

Promo's

Last but not least is er de promotionele content. Verras uw doelgroep met een niet te missen korting.

Top

Event driven, meer conversie?

Weinig inspiratie voor uw digiForum-bericht? De actualiteit kan u steeds een handje helpen. Succesvolle marketingacties richten zich vaak op actuele thema's. Van seizoensaanbiedingen tot top-topicals. Met het inspelen op de actualiteit heeft u vaak snel de aandacht van uw doelgroep.

Een overzicht

Valentijnsdag, Vaderdag, Moederdag, het begin van de zomer, lente, herfst of winter, er valt altijd wel iets te beleven. Scripta maakte een mooi overzicht in zijn Top Topical kalender 2011. Naar de pdf.

Top

Meten is weten

Het is niet altijd makkelijk te bepalen welke strategie voor welk aanbod het meest succes oplevert. Voor de éne dienst kan een puur promotionele aanpak werken, voor een andere dienst dan weer een informatieve insteek.

Bij de éne dienst werkt een teasende titel, bij het andere een zakelijke titel. Belangrijk is te meten en testen wat werkt voor uw dienst of product. Zo levert elk digiForum-bericht een bron aan informatie.

De content

Werkte een bericht met een bepaalde inhoud uitstekend, probeer dezelfde inhoud dan bij een volgend bericht in een ander jasje te steken. Een andere insteek voor hetzelfde product kan minstens evenveel succes betekenen.

De call-to-actions

Waar plaatste u de call-to-actions in uw meest succesvolle bericht? Bovenaan, in het midden of onderaan uw bericht. U zal in elk geval merken dat het plaatsen van verschillende call-to-actions gegarandeerd een hogere score oplevert. Let ook op de stijl. Hoe heeft u uw meest aangeklikte call-to-actions verwoord?

De opbouw

Welke opbouw werkt het best voor u? Begint u met het aanbod of voorziet u een korte inleidende tekst? Al naar gelang uw aanbod werkt de éne aanpak beter dan de andere.

De afbeeldingen

Welke afbeeldingen gaven u de beste score? Voor een fotograaf is het ongetwijfeld belangrijk zijn bericht te vullen met afbeeldingen. Een fiscaal specialist heeft dan weer niet meer dan 1 afbeelding nodig.

Top

Google +1

Sinds kort heeft Google een '+1'-knop. Een ideale tool om uw bericht te promoten bij uw vrienden, contacten en andere Googlegebruikers. Berichten of andere webpagina's die u met een '+1' beloont, worden in de spotlight geplaatst bij Google zoekopdrachten. Let wel: om uw digiForumpagina en verschillende berichten van een '+1' te voorzien, heeft u een Googleprofiel nodig. Meer info vindt u op de Google '+1'-pagina.

Retweeten

Ook met een retweet kan u uw digiForumberichten online sociaal boosten. Heeft u een Twitteraccount? Dan kan u makkelijk elk van uw berichten retweeten. U vindt de Tweets van uw berichten bij het digiForum Wellness-, digiForum Architect- of digiForum Ondernemertwitterprofiel. Met een retweet zorgt u ervoor dat uw Twitterfollowers uw boodschap in hun timeline zien verschijnen.

Liken op Facebook

Uw digiForumberichten verschijnen ook automatisch op Facebook. Word fan van digiForum Wellness, digiForum Architect of digiForum Ondernemer en 'like' al uw berichten. Op deze manier verschijnen ze in het nieuwsoverzicht van al uw vrienden.

Top

Schrijf als een sales manager

Tenzij u uw doelgroep louter wilt informeren, heeft uw bericht doorgaans een promotionele insteek. Uiteindelijk wilt u prospects, leads en buyers. U kunt een bericht met hoge conversie dus vergelijken met een succesvol salesgesprek.

Focus

Een succesvolle sales manager maakt geen praatjes. De focus ligt op de actie, het verkopen. Verwijder dus alle onnodige inhoud uit uw bericht. Kort, krachtig en to-the-point zijn de kernbegrippen.

Het probleem

U wilt uw prospect duidelijk maken dat hij of zij iets ontbreekt of dat uw product of dienst hem of haar het leven veel makkelijker kan maken. Probeer dit probleem zo boeiend mogelijk te brengen. Onthoud wel: houd het kort en krachtig, u wilt niet dat uw prospecten afdwalen.

Het antwoord

Uw product of dienst is het antwoord voor het probleem. Overtuig uw prospecten. Zet alle sterktes van uw aanbod met bulletpoints in de verf.

Actie

Als volgende stap, na de overtuigende sterktes van uw aanbod, gaat u over tot de actie. Zorg voor een duidelijke, krachtige call-to-action. Uw oplossing voor het probleem is wat uw prospect nu meteen nodig heeft. Maak hem of haar dan ook krachtig duidelijk waar hij of zij moet klikken om van uw unieke aanbod gebruik te maken.

Opvolging

Heeft u uw lead of buyer te pakken? Zorg dan zeker voor een goede opvolging. Elk dankbericht verstevigt de klantrelatie. Bij een buyer kan u zelfs makkelijk, heel subtiel, nog andere oplossingen die uw onderneming aanbiedt voorstellen.

Top

Van 20% naar 80%

Uit een experiment van Jacob Nielsen blijkt dat slechts 20% van een gemiddelde webtekst van 500 woorden daadwerkelijk gelezen wordt. Hoe korter de tekst, hoe hoger het percentage. Schrijft u een tekst van een honderdtal woorden, zal al snel 50% gelezen worden.

Kort en overzichtelijk

Uw tekst zo kort mogelijk houden, is dus de boodschap. Voorzie korte paragrafen met duidelijke tussentitels. Die woorden die zeker gelezen moeten worden, zet u best in het vet.

Lees meer

Heeft u te veel te vertellen? Geen nood. Schrijf uw tekst beknopt in een paragraaf en voorzie een 'lees meer'-link. Zo kunt u de langere tekst op een andere pagina plaatsen. Wie geïnteresseerd is, zal wel doorklikken.

De call-to-action als finale

Aangezien weinigen uw tekst volledig lezen, zorgt u best voor een visueel parcours. Wie alleen uw tussentitels en vetgedrukte woorden in de paragrafen leest, moet uw tekst kunnen begrijpen. Dit visuele parcours eindigt in een duidelijke call-to-action. Een activerende boodschap die een logisch gevolg is van uw opgebouwde verhaal.

Top

Maak uw tekst mobiel

Webteksten worden steeds vaker gelezen op kleine schermen. De grote opmars van smartphones en tablets kan er wel eens voor zorgen dat uw webtekst binnenkort in 30% van de gevallen op een kleiner scherm verschijnt. Waar houdt u best rekening mee?

Kort en krachtig

Lange zinnen komen het best tot hun recht op papier. Op een groot beeldscherm kunt u eventueel nog voor een lange zin opteren. Verschijnt uw tekst op een smartphone, dan opteert u best voor zinnen met 6 tot 8 woorden.

Schrappen, schrappen, schrappen

Is uw tekst klaar? Ga dan nog eens extra op zoek naar woorden of zinsdelen die geschrapt kunnen worden. Mobiel schrijven betekent compact schrijven. En compact schrijven betekent schrappen.

Geen grote afbeeldingen

Grote afbeeldingen werken storend op een klein scherm. Probeer uw punt zo duidelijk mogelijk te maken in een zo klein mogelijk beeld.

Veel boodschap in weinig ruimte

Denk na over de schikking van uw boodschap. U beschikt over een klein beeldvlak voor foto's en tekst. Zet belangrijke woorden in het vet en gebruik waar mogelijk opsommingen in plaats van een groot tekstblok.

Top

Content is king

Inhoud zorgt voor conversie. In een tijd waarin het web de consument een veelheid aan goede content biedt, gaat een klassieke reclameboodschap al eens verloren. Stel uzelf de vraag wat uw doelgroep wil weten, met welke info u uw doelgroep naar uw commerciële boodschap kan trekken.

Tips

Tips zijn altijd handig. Verkoopt u auto's, geef uw mogelijke klant in uw communicatie dan eerst enkele tips om zuiniger te rijden. Zo maakt u makkelijk een brug naar de groene wagens in uw aanbod die u dan meteen ook even in promotie kan aanbieden.

Een gratis whitepaper

Een andere beproefde marketingtechniek is het aanbieden van een gratis whitepaper. Biedt u een product of dienst aan waarvoor enige kennis vereist is, is het handig een nieuwe klant eerst uitgebreid te informeren. Bent u een verzekeraar, bied dan een whitepaper 'Alles wat u moet weten in verband met autoverzekeringen' aan. Deze extra service zorgt ongetwijfeld voor extra leads.

Een brochure

De meeste ondernemers hebben wel een brochure. Bied deze brochure ook aan in uw online communicatie. Tip: maak het uw klant zo makkelijk mogelijk om uw brochure aan te vragen.

Expert advise

Wil ik een carport kopen, dan wil ik graag weten of ik er een bouwvergunning voor nodig heb. Wil ik een huis kopen, dan weet ik graag – nog voor ik naar een notaris ga – waar ik aan toe ben. Met expert advise geeft u een mogelijke klant reeds die info waarvoor hij of zij in het andere geval een expert zal moeten opzoeken. Geef uw mogelijke klanten reeds advies online. Hiermee bereikt u top-of-mind awareness bij uw leads, wat u een flink voordeel ten opzichte van uw concurrenten oplevert.

Top

Blijf up-to-date

Hoe actueler uw communicatie, hoe beter u scoort. Niet alleen belonen zoekmachines als Google 'actuele content' en krijgt u een hogere positie in de zoekresultaten wanneer uw inhoud vaak wordt geüpdatet, ook de consument stelt meer vertrouwen in nieuwe inhoud.

Oud nieuws

Online wordt elke surfer bestookt met een veelheid aan informatie. In een seconde moet u een mogelijke klant verleiden tot het lezen van uw bericht. Heeft de lezer het gevoel dat uw nieuws oud nieuws is, zal hij of zij uw boodschap snel links laten liggen.

Vertrouwen

Een recent aanbod en up-to-date prijzen of kortingen, wekken vertrouwen. Heeft een lezer ook maar de minste twijfel bij uw aanbod (is de korting nog wel geldig, wordt het product nog wel verkocht), zal hij snel naar de website van uw concurrent surfen.

Professioneel

U heeft een succesvolle onderneming dus u wil ten allen tijde professioneel gepercipieerd worden. Wanneer de inhoud van uw website of online communicatie gedateerd is, riskeert u deze perceptie aan te tasten.

Top

Click-to-open: laat je niet in de luren leggen

De Click-to-open rate, kort gezegd: het aantal openers die ook doorklikt op de geleverde link, is een even nuttige als gevaarlijke statistiek. Ontdek hier waarom!

Waar de openingsratio van je e-mail campagne veel zegt over hoe sterk je onderwerpregel is, vertelt de click-to-open rate een ander verhaal. Het meet hoe effectief de content, het design en de boodschap van je e-mail zijn. Ook hier is de boodschap: testen, testen en nog eens testen. Meet wat het effect is van een verandering aan het design of de boodschap op de click-to-open rate. Immers: enkel met meten doe je ervaring op.

De grote MAAR hierbij is dat je niet de andere relevante cijfers uit het oog mag verliezen! Iets wat betrekkelijk makkelijk gaat volledig bevangen door de waas van het Click-to-open succes. 1000 openers met 100 doorklikkers geeft je een click-to-open rate van 10%. Dalen de openers echter tot 400 en de doorklikkers tot 80 heb je een click-to-open rate van 20%. Vooruitgang dus! Maar eigenlijk niets meer dan verdoken achteruitgang.

Graag meer weten over wat nu een goede e-mailcampagne maakt? Contacteer ons gerust.

Top

Weglopers… vermijden is beter dan genezen

Niets zo vervelend als een wervende e-mail campagne versturen en dan merken: 10% van je lijst is verdwenen. Enkele simpele tips om dit te vermijden:

  • Voeg een “Reden waarom”- blokje toe op de uitschrijfwebsite, zo kan je altijd bijsturen waar nodig.
  • Wees menselijk: hou je taalgebruik simpel en uit het hart. Niets geeft rapper aanleiding tot uitschrijven dan overdreven hip taalgebruik of net te moeilijk taalgebruik.
  • Zorg ervoor dat je e-mail ook op mobiel overkomt. 47% van de mails wordt zo geopend!
  • Maak je e-mails niet te lang. Grote blokken tekst leest niemand.
  • Vermijd overmatig gebruik van buzzwords als: gratis, korting, …

Deze simpele regels in gedachten houden kan al het verschil betekenen tussen uitschrijven of net niet. En potentiële klanten in je lijst houden is een beter businessplan dan telkens nieuwe te moeten zoeken.

Andere tips nodig voor een betere e-mailmarketing? Geef een belletje!

Top

Niet aangekomen is altijd mis.

Geen grotere vijand van e-mailcampagnes dan de spamfilter. Of nog erger: bounced e-mails terugkrijgen. Hoe ga je dit tegen?

Spamfilters werken vandaag de dag goed. Misschien wel te goed. Zo kan het gebeuren dat een dedicated e-mail zonder pardon in de spam terecht komt ook al hoort ze daar niet. Hoe komt dit?

Spamfilters kennen een score toe aan elke e-mail op basis van de inhoud van de mail. Gaat je e-mail over een bepaalde grens dan stuurt de filter deze naar de spamfolder. Hoe vermijden we nu de grens te overschrijden?

  • Vermijd uitroeptekens
  • Vermijd gebruik van woorden volledig in hoofdletters
  • Vermijd het gebruik van slagzinnen als: klik hier, onmisbare kans, …!
  • Stuur geen e-mail bestaande uit 1 afbeelding zonder tekst
  • Verzorg je HTML-codering

En de bounces dan? Om verwarring te vermijden:  Een bounce is een e-mail die naar u teruggezonden wordt, omdat hij om één of andere reden niet kon bezorgd worden. Er zijn 2 soorten bounces: harde en zachte. Een harde bounce wil zoveel zeggen als: het adres van de ontvanger is ongeldig. Hier kan niets meer gebeuren dan het betreffende adres uit je database te halen of te verbeteren.
Een zachte bounce is meestal tijdelijk. Een volle mailbox, een netwerkprobleem, … de oorzaak kan werkelijk alles zijn. Probeer een dag later nog eens te sturen naar de zachte bounces, misschien is het probleem ondertussen wel opgelost.

Hulp nodig bij je databasebeheer? Slechts 1 adres!

Top

Churn: wat is dat voor een beest?

Onbekend is onbemind en dat is zeker zo voor de churn ratio van je e-mailcampagnes. Nochtans is ook dit meten geen overbodige luxe.

De churn ratio betekent zoveel als de totale uitstroom. Hoeveel procent van de klanten of abonnees heeft in een bepaalde periode opgezegd, hoeveel harde en zachte bounces zijn er in dezelfde periode gekomen? Kortweg: wat voor percentage van je database is onbruikbaar geworden?

Waarom is dit belangrijk bij te houden? Simpel: als je churn ratio hoger ligt dan de instroom in dezelfde periode is het overduidelijk dat er actie moet ondernomen worden! Ontdek waarom de churn ratio zo hoog ligt. Veel uitschrijvers? Pak het probleem aan! Veel bounces? Hoog tijd om je database up te daten.

Een helpende hand nodig? Wij zijn er voor u!

Top

Stilstaan is achteruit gaan

Een e-mail lijst die niet meer groeit is een lijst die met de dag minder waard wordt. Een kwalitatieve aangroei van je e-mail lijst is het levensbloed voor een succesvolle e-mailing campagne. Maar hoe bereik je nu een constructieve aangroei? Enkele tips.

De gemiddelde e-mail database verliest elk jaar zowat een kwart van zijn volume. Klanten veranderen van adres, schrijven zich uit of hebben simpelweg veranderende interesses. Vers bloed is dus van een niet te onderschatten belang in het bijhouden van een voldoende grote database. De vraag stelt zich dan al snel: hoe zorg ik voor een stevige aangroei van mijn database?

  • Zorg voor kwalitatieve content: een huizenhoog cliché, maar wel om een reden. Wie enkel maar standaard promotiemailtjes stuurt geraakt niet gedeeld.
  • Plaats een handtekening met link naar inschrijving voor de e-mail lijst bij het persoonlijk versturen en beantwoorden van e-mails.
  • Biedt gratis, relevante content aan in ruil voor het e-mail adres van de klant. White papers en E-books zijn hier goede voorbeelden van.
  • Vergeet de call to action knoppen niet in je mails en social media!
  • Vergeet niet dat de eigen website vaak de meest effectieve manier is om klanten te overtuigen in te schrijven.

Meer tips nodig voor een betere, vollere lijst? Sla gerust eens een babbeltje met ons!

Top

Time is money

Een visser zijn job stopt niet bij het vangen van de vis. Een vis vangen zonder ze binnen te halen is hetzelfde als geen vis vangen. Ook in e-mailmarketing is dit een waarheid als een koe.

Veel belang wordt er binnen e-mailmarketing gelegd op de doorklikratio. Hoe hoger, hoe beter. Veel mensen die doorklikken geeft aan dat de e-mail bijzonder effectief was en er een heleboel extra verkeer naar je website is geleid.

Echter betekent doorklikken op zich niets. Een hoge ratio doorklikkers die meteen weer wegklikken van je website is net hetzelfde als mochten ze nooit geklikt hebben. De gemiddelde time on site komt hier in het spel. Als mensen na het klikken een relatief lange tijd op je website aanwezig blijven zegt dit al heel wat meer. Dit garandeert op zijn minst al een hele tijd visibiliteit.

Merk je dat de gemiddelde time on site betrekkelijk laag ligt? Onderzoek hoe dit komt. Analyseer en onderneem actie! Ligt het aan de website? Is het misschien puur toeval? Hoe verbeter je de time on site?

Hulp nodig hierbij? Contacteer ons

Top