Ga naar inhoud
Terug naar overzicht

Is e-mailmarketing dood?

“E-mailmarketing is officieel dood!” “Dit is het jaar waarin e-mailings de definitieve doodsteek krijgen”

De koppen liegen er niet om. Elk jaar opnieuw voorspellen doemdenkers het nakende einde van e-mailmarketing. The old lady van het e-marketing gebeuren zou het finaal begeven onder de druk van nieuwere, hippere vormen van e-commerce, sociale media en andere communicatiekanalen. Ook dit jaar worden alweer vroegtijdige rouwberichten de wereld ingestuurd. Maar is hier iets van aan? Is e-mailmarketing op sterven na dood of goed voor een 2de jeugd?

R.I.P. E-mail

E-mailmarketing zou dood zijn omdat de rol is overgenomen door sociale media, omdat het e-mailgebruik bij jongeren drastisch daalt en misschien nog de belangrijkste reden: iedereen is van mening dat hij of zij enkel in de mailbox inlogt om op delete te drukken.
Laat ons echter toe de vraag te stellen: Klopt dat? Wis je alle e-mails meteen of enkel wat  als spam aanziet? Open je echt nooit een bericht, reageer je echt nooit op een promo gevonden in e-mailvorm?
De waarheid ligt, zoals de oude wijsheid zegt, ergens in het midden. De beginvorm van e-mailmarketing is verdwenen. Mailboxen zijn verzadigd geraakt, mensen zijn gewoon geworden aan de e-mails én de spamfilters zijn verbeterd. Wil je vandaag successen boeken met e-mailmarketing dan zal je het dus anders moeten aanpakken.

E-mail is dood, lang leve de e-mail!

Mensen, en dan zeker professionals, zijn een moeilijker publiek geworden. Ze willen verleid worden, niet botweg aangesproken. Je e-mails hebben content nodig, moet hun interesse prikkelen. Grijp de aandacht met een catchy titel, voorzie een duidelijke call to action, maak de boodschap persoonlijk. Toon de lezer dat ook voor hen er voordeel te behalen valt, slechts 1 klik verwijdert.
Enkele gouden tips zijn:

  • Zorg voor een unieke boodschap per platform. Kopieer niet gewoon een twittertekst naar e-mail.
  • Hou er rekening mee dat een significant deel van je publiek hun e-mails opent met een mobiel apparaat.
  • Bekijk de data! Welke voorgaande e-mail deden het goed, welke niet?
  • Timing is alles: verstuur niet elke dag 20 e-mail. 1 per week is vaak al de grens.

Voor wie deze tips in acht neemt en relevante content creëert, naast het puur promotionele, is e-mailmarketing ook vandaag de dag nog een onmisbare marketingtool. Een belangrijk onderdeel van een goede communicatiestrategie.

Wil je zelf aan de slag met een bureau dat jouw e-mailmarketing vorm geeft? Slechts 1 adres: www.digiforum.be