Ga naar inhoud
Terug naar overzicht

En wat brengt dat mij op?

Je bedrijf is misschien wel meer waard dan je denkt. Veel ondernemers vergeten namelijk de waarde van een e-mail adres. Maak niet dezelfde fout en ontdek wat je database waard is!

Een vaak onderschat bezit van ondernemingen groot en klein is de e-mail lijst. Iedere klant op die lijst heeft vrijwillig zijn/haar informatie aan je afgestaan om hen op de hoogte te houden van updates, promoties en nieuws omtrent je bedrijf. Iedere klant op die lijst is een potentiële inkomstenstroom. Hoog tijd dus om ze ook als exact dat te waarderen!

Maar hoe bereken je nu de waarde van een e-mail adres? Hiervoor heb je eerst en vooral enkele cijfers nodig:

  • Openingsratio:        O
  • Doorklik ratio:       K
  • Aankoopratio:       A
  • Totale inkomstenstroom via deze weg:    I
  • Winstmarge van deze inkomstenstroom:    WM

Vermenigvuldig al deze cijfers met elkaar en je bekomt de totale bijdrage tot de winst van een e-mailadres.

O x K x A x I x WM = Wb (winstbijdrage per e-mail)

De volgende stap is meten hoeveel omzet er kan verwacht worden van een individu voor hij/zij uitschrijft. De simpelste manier om dit te doen is de uitschrijfratio meten (U). Delen we dan de aankoopratio (A) door de uitschrijfratio hebben we het gemiddeld aantal aankopen die te verwachten vallen voor iemand uitschrijft.

A/U = Va (verwachtte aankopen)

Vermenigvuldigen we nu de winstbijdrage per e-mail met de verwachtte aankopen bekomen we de te verwachten winst per e-mail adres (We):

Wv x Va = We (de te verwachten winst per e-mail adres)

Wees je bewust van de waarde van dit getal. Dit vertelt je exact wat je kan investeren in een aangroei van je lijst zonder er geld aan toe te geven. Het is een stuk broodnodige informatie voor iedereen die een serieuze waardering van zijn onderneming wenst te maken, voor iedereen die het serieus meent met e-mail marketing.